a9c94acc-0c7d-4ec7-ac27-b8e60b49d3da
Progressiv muskelavslappning
Progressiv muskelavslappning
Av: Påhlsson, Sophie
Utgivningsår: 2020
Språk: Svenska
Medietyp: E-ljudbok
Kategori: Facklitteratur
Förlag: Plotline Books
ISBN: 9789198383164
Omfång: 10 min
Inne: 0
Totalt antal lån: 0
Antal lån i år: 0
Antal reservationer: 0
Innehållsbeskrivning
Progressiv muskelavslappning 2 är en lätt avslappningsövning särskilt anpassad för dig som vill kunna göra samma övning om och om igen utan att tröttna på den. Den innehåller därför inte någon annan information än konkreta instruktioner för övningen.   Spänn musklerna i en muskelgrupp och slappna av. Spänn musklerna i en annan muskelgrupp och slappna av. När du arbetat dig igenom hela kroppen kan du vila en stund. Det är grundupplägget i en progressiv muskelavslappningsövning. Övningen är lätt att lära sig och går att anpassa efter sina egna behov och sin egna smak. I Progressiv muskelavslappning 2 arbetar du med båda sidor av kroppen samtidigt, t.ex. spänner du båda benen samtidigt istället för höger och vänster. Detta är en längre version på drygt 20 minuter. Letar du efter en riktigt kort övning är originalet endast 10 minuter lång. Det finns även en 20-minutersvariant med binaural rytm och isokroniska toner.   Tekniken arbetades fram på 1920-talet av Dr Edmund Jacobsson. I hans version arbetade man med samma muskel/muskelgrupp flera gånger. Man började med att spänna musklerna ganska mycket, och sedan slappna av. Man spände musklerna igen men inte lika hårt, och så minskade man spänningen successivt. Idag är progressiv muskelavslappning är en välkänd avslappningsteknik som används flitigt inom den inom den offentliga vården i Sverige. Forskning har visat att progressiva muskelavslappningsövningar ger positiva resultat vid bl.a. stress och ångest. Idag förkortas övningen snarare än att den används helt enligt Dr. Jacobssons mall.   Tips: Ha tålamod med dig själv och övningen. Har du inte så mycket erfarenhet av att arbeta med skillnaden av spända och avslappnade muskler eller om du är mycket stel och spänd, kan det vara så att det kan vara svårt i början att få musklerna att slappna av helt. Det kommer med tid och övning. Ljudboken är uppläst av författaren. Bakgrundsmusik: Adrift 2
av Christopher Lloyd Clarke. Sophie Grace Meditationer är en sydvästsvensk meditationsinstruktör som först började skriva guidade meditationer för eget bruk då hon saknade övningar på svenska som hon ville lyssna på. Hon fokuserar på övningar som ska gå att använda om och om igen och har en förkärlek för tekniken guided imagery (på svenska ungefär dagdrömsmeditation eller vägledd dagdröm) där man använder fantasin för att föreställa sig inte bara inre bilder utan också upplevelser av ljud, doft, kroppens rörelser och ibland även till och med smak. Vissa titlar finns också på engelska. Pseudonym på engelska är Sophie Grace Meditations. [Elib]
Progressiv muskelavslappning 2 är en lätt avslappningsövning särskilt anpassad för dig som vill kunna göra samma övning om och om igen utan att tröttna på den. Den innehåller därför inte någon annan information än konkreta instruktioner för övningen.   Spänn musklerna i en muskelgrupp och slappna av. Spänn musklerna i en annan muskelgrupp och slappna av. När du arbetat dig igenom hela kroppen kan du vila en stund. Det är grundupplägget i en progressiv muskelavslappningsövning. Övningen är lätt att lära sig och går att anpassa efter sina egna behov och sin egna smak. Progressiv muskelavslappning 2 är en kort övning på 10 minuter där du arbetar med båda sidor av kroppen samtidigt, t.ex. spänner du båda benen samtidigt istället för höger och vänster. Det gör att den passar bra inte bara för vuxna utan även för yngre barn som inte ännu kan höger och vänster.   Tekniken arbetades fram på 1920-talet av Dr Edmund Jacobsson. I hans version arbetade man med samma muskel/muskelgrupp flera gånger. Man började med att spänna musklerna ganska mycket, och sedan slappna av. Man spände musklerna igen men inte lika hårt, och så minskade man spänningen successivt. Idag är progressiv muskelavslappning är en välkänd avslappningsteknik som används flitigt inom den inom den offentliga vården i Sverige. Forskning har visat att progressiva muskelavslappningsövningar ger positiva resultat vid bl.a. stress och ångest. Idag förkortas övningen snarare än att den används helt enligt Dr. Jacobssons mall.   Tips: Ha tålamod med dig själv och övningen. Har du inte så mycket erfarenhet av att arbeta med skillnaden av spända och avslappnade muskler eller om du är mycket stel och spänd, kan det vara så att det kan vara svårt i början att få musklerna att slappna av helt. Det kommer med tid och övning.   Ljudboken är uppläst av författaren. Bakgrundsmusik: Adrift 2, av Christopher Lloyd Clarke. Sophie Grace
Meditationer är en sydvästsvensk meditationsinstruktör som först började skriva guidade meditationer för eget bruk då hon saknade övningar på svenska som hon ville lyssna på. Hon fokuserar på övningar som ska gå att använda om och om igen och har en förkärlek för tekniken guided imagery (på svenska ungefär dagdrömsmeditation eller vägledd dagdröm) där man använder fantasin för att föreställa sig inte bara inre bilder utan också upplevelser av ljud, doft, kroppens rörelser och ibland även till och med smak. Vissa titlar finns också på engelska. Pseudonym på engelska är Sophie Grace Meditations. [Elib]

Andra titlar av samma författare

7e2fd1f0-f050-41d3-aca7-7089bcfdb8c5
73fd1dd3-640a-4b5d-9724-74cd168066b8
8f99aa67-ec6d-4f2e-a414-f96effec805c
Av: Påhlsson, Sophie
a7c71fd4-11fe-4e5a-9e62-df3a66d1bf4e
ac9da653-2be3-427c-be18-9f6d3b17127a
364d1ef0-c2ba-44b7-a142-427282e1fa94
Av: Påhlsson, Sophie

Liknande titlar

d82fd6d4-e9bd-4613-a618-4a2dfc934f08
d8ed46a8-5f65-4555-8545-e55f60e536f9
Av: Bergström, Patrik
cc3179dd-f4ef-4801-91b5-8a2564efa8fc
Av: Bergström, Patrik
b32018a9-643c-4239-9e3d-6ee9221592a9
Av: Bergström, Patrik

Språk